Skip to main content
Paperclip Icon Back to results

Teaching about terrorism: Evaluating a historicizing pedagogy in times of crisis and disruption

Mila Bammens, David van Alten, Laura Bucher, Beatrice de Graaf, Bjorn Wansink

Artikelen, Resultaten

2025

Download

Deze studie onderzocht het effect van een historiserende workshop over terrorisme in het Nederlandse voortgezet onderwijs op de zelfgerapporteerde angstniveaus van leerlingen, statistische en historische kennis over terrorisme en ervaren controle. Onze pedagogie benadrukte de historische wortels van terrorisme en verschafte feiten over de dreiging van terrorisme en kennis om leerlingen te helpen een gevoel van controle over terrorisme te krijgen. We gebruikten een pretest-posttest design en een mixed-method aanpak. 390 studenten vulden voor en na de workshop een enquête in en 20 studenten werden geïnterviewd. De kwantitatieve resultaten laten zien dat studenten statistische en historische kennis over terrorisme hebben opgedaan en een significante toename ervaren in de waargenomen controle over de dreiging van terrorisme. Bovendien vertoonden ze een significante afname in angstniveaus. De kwalitatieve resultaten suggereren dat het vergroten van kennis over terrorisme (feitelijke en historische kennis en kennis over het voorkomen van aanslagen en het beheersen van de gevolgen ervan) kan helpen om de angst te verminderen. Dit artikel geeft implicaties voor het onderwijzen van terrorisme in het voortgezet onderwijs.